De stilte na de (brain)storm

Waarschijnlijk ken je het wel; je loopt energiek de brainstormsessie uit. Wat een goeie energie! Wat een inspiratie! Je vraagt je af wat de ideeën uiteindelijk allemaal gaan opleveren. En dan…..de oorverdovende stilte.

Waarom is niets van die supergoede ideeën terechtgekomen? Waarom heeft niemand ze opgepakt? Heel frustrerend en zonde van je tijd. Zonder dat je er erg in hebt, ben je in een creadox terecht gekomen. Een creadox wil zeggen dat men het nieuwe wil, maar voor het oude kiest. Een creadox is de paradox van creativiteit. Zoals je zelf hebt ervaren is het een veel voorkomend fenomeen.

Wat kun je doen? Misschien maar niet meer brainstormen? Dat is echt geen goed idee. Organisaties hebben creatieve ideeën nodig om te kunnen innoveren, flexibel te kunnen veranderen en zelfs om productiever te worden. Daarbij is creatief denken een spier die je moet blijven trainen. Dan misschien wat realistischer brainstormen? Ook al geen goed idee. Creativiteit is gebaat bij een open mind waarin niets fout, dom of onrealistisch is. Daar onstaan de nieuwe verbindingen die tot innovaties leiden.

Het beste idee is niet jóuw idee

Wat dan wel? De eerste stap heb je eigenlijk al gezet; het besef dat er een creadox bestaat. Het besef dat ook als iedereen, op alle niveaus, echt graag wat nieuws wil, het toch lastig is om niet voor het meest veilige, meetbare en vertrouwde te kiezen. Dat betekent voor jou dat je sowieso geduld moet hebben. Innovatieve ideeën hebben tijd nodig om in de hoofden en harten van mensen te landen. Hoe radicaler het idee, hoe langer tijd nodig is om te hechten.

Als je er voor wilt zorgen dat een idee uitgevoerd wordt, moet je er ook wat voor doen. Je moet je in gesprek met mensen. Niet alleen met je medestanders, maar zeker ook met mensen die er anders over denken. Zij helpen je aan een breder perspectief op jouw idee. Nieuwe ideeën ontstaat niet in isolatie. Als je een idee verder de organisatie in wil helpen moet het een idee van iedereen worden. Het beste idee is niet jóuw idee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.