Creativiteit is verschikkelijk irritant. Niks voor mij. En vooral op het werk is het zonde van de tijd. Irritant. Dat klopt misschien wel een beetje. Nieuwe ideeën zorgen voor onrust en soms zelfs chaos. En creatievelingen komen steeds weer met nieuwe ideeën, waarvan ze verwachten dat iedereen daar even blij van wordt als zij. Niks voor mij. Dat klopt ook voor veel mensen. Bijvoorbeeld als ze bang zijn dat ze moeten iets moeten fröbelen of als ze bang zijn om fouten te maken. Zonde van de tijd dan? Is creatief bezig zijn, met name in organisaties, de tijd en energie waard?
Wetenschappers delen het brein tegenwoordig niet meer zo streng in het linker- en rechterbrein. Bij alles wat je doet, doet ieder stukje van het brein mee, zegt prof. Victor Lamme van de Universiteit van Amsterdam. Al is de ene helft wellicht dominanter dan het andere. Regelmatig creativitief bezig zijn zorgt er voor dat je brein steeds meer verbindingen aanmaakt. Hoe meer de verschillende breinfuncties met elkaar verbonden zijn, hoe meer ze samenwerken en voor flow zorgen.
Uit onderzoek naar de werking van het brein van freestyle rappers bleek inderdaad dat zowel gevoelsbrein als hun rationele brein actief was. Wel bleek ook dat zij het deel in het rationele brein, dat over selecteren en beslissen gaat, veel minder gebruikten. Mensen in organisaties zijn gewend vooral hun rationele brein te gebruiken. Zij selecteren en beslissen snel. Dat is goed, maar misschien niet altijd. Het creatieve brein blijft onderontwikkeld. En creatief denken activeert een heel netwerk aan hersengebieden.
Creatief denken, kritisch denken, analytisch denken, gevoelsdenken, het zijn allemaal denkpatronen die meehelpen bij het creëren van iets nieuws: een product, een werkwijze, een organisatiestructuur. Volgens prof T. Amabile van Harvard hebben we creatieve medewerkers en teams hard nodig, ook voor nog een minder voor de hand liggende reden. Creatieve medewerkers en teams zijn meer intrinsiek betrokken bij hun organisatie en daardoor productiever.